söndag 13 september 2015

Dokumentärtips!

Igår såg jag ett program på SVT play som hette Det är inte så dumt att bli gammal. Jag har lite svårt att tänka mig att andra 28åringar skulle slå på något sådant en lördagskväll, men vad vet jag. Det var hur som helst en dokumentär om 103-åringen Dagny a.k.a. "Bojan". En otroligt cool kvinna som efter nittio lärde sig hantera en dator och nu driver en egen blogg och arbetar som datorlärare för äldre. Dagny har mycket spännande att berätta om hur livet har förändrats under det sekel hon levt. Hon har verkligen inte haft det lätt alla gånger, men det som är inspirerande är hur hon trivs så pass bra med sitt liv nu på äldre dagar. Tänk vad fantastiskt om gamla människor kan få lite mer gemenskap och umgänge i slutet av livet med hjälp av datorer. "Kom inte till mig och säg att det var bättre förr. För det var det inte. Nu ska jag leva lajban den tiden jag har kvar.", som Dagny uttrycker det. Dagny har en vass, rak humor som påminde mig så mycket om min farmor att jag fick tårar i ögonen.

Om man vill läsa Dagnys blogg ska man veta att den är upplagd lite annorlunda, de äldsta inläggen ligger överst (istället för de nyaste), precis som när man läser en bok så läser man kronologiskt uppifrån och nedåt. Och hon börjar på en ny sida varje år för att inte tynga ner sin hemsida. Den nyaste sidan heter Tiden går. Jag rekommenderar verkligen ett besök där om ni inte har så mycket gamla omkring er i livet, det är väldigt intressant att få höra om hur vardagen kunde se ut "förr i tiden" och om hur en hundraåring uppfattar tiden som är nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar